גילויה ותיעודה של מערכת המים הקדומה של עין אל בלד באבו עוש עזריאל יחזקאל, האוניברסיטה העברית בירושלים מאיר רוטר, אוניברסיטת בר-אילן ויואב נגב, מועדון שוחרי המערות

בהרצאה נשמע לראשונה על מערכת המים הקדומה של עין אל-בלד באבו גוש, שאורכה למעלה מ100 מ', והיא בין הארוכות שנמצאו בהרי ירושלים.
במהלך סקר תת קרקעי, עלה בידנו לחשוף את חלקה הדרומי של מערכת המים, שאורכה כ 53 מ'. מקטע זה שלא היה ידוע עד כה, מתחבר לתעלה באורך עשרות מטרים שתיעד דה וו בחפירותיו באזור הכנסייה הצלבנית בשנות ה- 40 של המאה ה-20.
לאור העדויות החדשות מתת הקרקע, ובשילוב עדויות היסטוריות וארכיאולוגיות, הוכח שזהו מקור המים המזין כיום את מסגד נבי עוזייר. מסגד זה מצוי בסמוך לחאן דרכים מן התקופה המוסלמית הקדומה, ששימש גם בתקופה הממלוכית. ייתכן וחלקים ממערכת המים של עין אל בלד, מתייחסים לתקופות אלו.
מערכת המים של עין אל בלד דומה במספר מאפיינים למפעל מים קדום המכונה קנאת (Qanat). במובן זה, היא מיוחדת ושונה ממעיינות הנקבה הרבים המצויים בשדרת ההר ובהרי ירושלים. בכך, היא עדות נוספת ליצירתיות הרבה של מתיישבי ההר בבואם למצוא פתרונות מקומיים למצוקת המים שבאזור.

 

שתפו כתבה זו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אל מצודות – דיר קלעה ודיר סמען

טיול בין שתי מצודות ביזנטיות מרשימות מאוד, בנוף מיוחד של דרום-מערב השומרון.
מספר מקמות מוגבל

סיור בגבעת היקבים

סיור מודרך בשרידי ישוב מימי הבית הראשון והשני, ובו ממצא המעיד על עיסוקם העיקרי של תושביו לפני 2500 שנה
בקרוב !!!