גרב? כמו זה שלובשים על הרגל? כן, רק הפעם מדובר בשמו של יישוב עתיק, ולא סתם יישוב, אלא במקום מגוריו של מיכה.
אותו מיכה מספר שופטים (פרקים יז-יח) שגנב מאימו כסף, ששימש לרכישת עבודה זרה; מיכה שעליו אמרו חז"ל "שהיה עשן המערכה ועשן פסל מיכה מתערבים זה בזה" (בבלי סנהדרין קג, ב).
היכן נמצא המקום הזה? התנ"ך מספר לנו על "בית מיכה" שבהר אפרים, שהיה בסמוך לדרך הראשית, שהרי כאן עברו בני דן במסעם צפונה בחיפוש אחר נחלה חדשה (שופטים יח). חז"ל נותנים לנו נקודת ציון מדויקת יותר – "רבי נתן אומר מגרב לשילה ג' מילין" (בבלי סנהדרין קג, ב). אך לאיזה כיוון משילה נחפש? את החלק האחרון בפאזל משלים המדרש: "פסלו של מיכה היה עומד במערבו ובית המקדש היה עומד בשילה" (פסיקתא רבתי קל"ז, ע"ב). אם נמתח קו של כשלושה ק"מ משילה מערבה, נגיע לאזור שבו שוכנים כיום חאן לבונה וחורבת אל עוף – חאן לבונה הינו חאן עתיק אשר יושב במקום אסטרטגי על הדרך הראשית משכם לירושלים ואילו חורבת אל עוף הנקראת גם חורבת ג'רבה, משמרת את שמה של גרב – עירו של מיכה. על דבר עבודת האלילים של מיכה אמרו חז"ל: "בקשו מלאכי השרת לדוחפו אמר להן הקב"ה הניחו לו שפתו מצויה לעוברי דרכים" (בבלי סנהדרין קג, ב) ומכאן חשיבותה הגדולה של מצוות הכנסת אורחים. היכן אם כן שכן "בית מיכה", בחאן לבונה או בחורבת גרב? על שאלה זו קשה להשיב, אך נראה כי לפחות בזמנם של חז"ל (בימי בית שני) התקיים בחורבת גרב יישוב כפרי קטן בו התגוררו יהודים. במקום ישנם שרידי יישוב יהודי מימי בית שני הכוללים בין השאר: מקווה טהרה, מערות קבורה, בורות מים וגת. האם יישוב זה המשיך להתקיים גם לאחר חורבן הבית? כנראה שכן, בסמוך למקווה הטהרה נחצבה מחילת מסתור שהובילה לבור מים גדול. נראה כי מחילה זו נחצבה בתקופת מרד בר כוכבא שפרץ כ-60 שנה לאחר חורבן בית שני, עת שימשה כחלק ממערכת מסתור לתושבי היישוב בימי המרד.
איך מגיעים לחורבת גרב? מחנים את הרכב בשכונת גבעת הרואה (שכונה של היישוב עלי) והולכים כחצי ק"מ (7 דקות הליכה) לאורך שביל עיזים לכיוון דרום-מזרח. מהחורבה נשקף נוף מדהים של מרחבי לב השומרון. מומלץ לבקר באתר בחורף, עת פורחים עצי השקד הרבים הגדלים בחורבה ובסביבותיה.