חפירות ההצלה בחורבת מרג'מה – מסקנות ראשוניות דותן טראובמן ועוז ורונר, יחידת קמ"ט ארכיאולוגיה ביהודה ושומרון

חורבת מרג'מה נמצאת כ־4 ק"מ צפון-מערבית מכוכב השחר וכ-8 ק"מ דרום-מזרחית מתל שילה, והוא אחד מהתלים הגדולים שבשדרת ההר וספר המדבר. התל נחפר בקנה מידה קטן מאוד בשנות ה-70 על ידי עמיחי מזר, שחשף שכבות מתקופת הברזל 2 ותיעד את ביצורי האתר. בנוסף, נערכו כמה חפירות הצלה באתר, אך אלו לא פורסמו מעולם. לפני כמה שנים נערך סקר מקיף באתר שתיעד אלמנטים אדריכליים ואסף ממצא חומרי שמצביע על נוכחות בתל מתקופת הברונזה התיכונה ועד תקופת הברזל 2. עם זאת, מעט מאוד ידוע על התל שכן למעשה התל לא נחפר אף פעם בקנה מידה גדול. בעקבות פגיעה בעתיקות, בין השנים 2020–2023 נערכו חפירות הצלה באתר מטעם קמ"ט ארכיאולוגיה.
החפירות התמקדו בשני אזורים, בדרום התל ובמזרחו. בחלק הדרומי נחשפו סדרת ממגורות ובהן חרסים וממצא קטן הכולל צלמית וכלי אבן, שתיארוכם נע בין תקופת הברונזה המאוחרת לתקופת הברזל 2ב. בשטח המזרחי נחשפו שני רחובות מדורגים ומבנים רבים ובתוכם ממצא קרמי, כלי אבן, כלי צור וממצא קטן. קירות נוספים שנחשפו בחלקים המזרחיים של השטח פונים לכיוון בקעת עין סמיה ובכך מגדילים את גודלו של התל בצורה ניכרת מזו שהייתה מוכרת לנו עד כה.
בהרצאה זאת ייסקרו בקצרה חפירות העבר שנערכו בתל ובכללם אלו שלא פורסמו. כמו כן, יוצגו תוצאותיהן של עונות החפירה החדשה, ממצאי החפירה וכן מסקנות ראשוניות בנוגע לשכבות אכלוס האתר. בנוסף, יוצגו גם כן אלמנטים אדריכליים ממגוון תקופות שנוקו ותועדו במסגרת חפירות ההצלה.
על כתובת איובית בלתי ידועה ממקאם נבי יושע בכפל חארת'
עמיחי שוורץ, אוניברסיטת אריאל בשומרון
ופרץ ראובן, חוקר עצמאי
הרצאה זו מציגה כתובת ערבית שהייתה מוצבת על-גבי לוח בקבר המיוחס ליהושע בן נון בכפל חארת'. בכתובת, שהייתה מוצבת בקבר עד אמצע המאה ה-20, מתוארת תופעה מיוחדת של "עלייה חליפית", כלומר עלייה לרגל למכה בשביל אדם אחר שלא נוכח במקום. הכתובת מתארת עלייה לרגל שהתרחשה בתחילת המאה ה-13 לסה"נ, בשביל אחד מנסיכי האיובים, אלמלכ אלאווחד, שתחום שלטונו היה באזור ארמניה. השליח לחג' היה אדם בשם ג'והר שככל הנראה התגורר בכפר. ההצבה של הלוח דווקא בקבר הקדוש מעידה על חשיבות המקום והפופולריות שלו במאה ה-13 לסה"נ, דבר העולה גם מתחילת הופעת המקום בתיאור נוסע יהודי שמתעד את ביקורו במקום.

 

שתפו כתבה זו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אל מצודות – דיר קלעה ודיר סמען

טיול בין שתי מצודות ביזנטיות מרשימות מאוד, בנוף מיוחד של דרום-מערב השומרון.
מספר מקמות מוגבל

סיור בגבעת היקבים

סיור מודרך בשרידי ישוב מימי הבית הראשון והשני, ובו ממצא המעיד על עיסוקם העיקרי של תושביו לפני 2500 שנה
בקרוב !!!