מערות וחרבות בתקופת המרידות מערכת המסתור בחוקוק – מבט תת-קרקעי ייחודי לשאלת היתכנותו של מרד בר כוכבא בגליל פרופ' ינון שבטיאל, המכללה האקדמית צפת; מלח"ם ואורי ברגר, רשות העתיקות

שאלת אפשרות השתתפותו של מרד בר כוכבא בגליל, נדונה לראשונה באחד הכנסים של במעבה ההר. דיון ששנוי במחלוקת בקרב החוקרים מזה שנות דור. במהלך 10 השנים האחרונות, הצטברו לפני עדויות נוספות וחדשות על כך שהגליל לא שקט במהלך המרד הזה, ולמצער התכונן בהחלט לאפשרות זו. המבט הנשקף מתוך עומק מערכות המסתור שהתגלו בשנים האחרונות, חשיפתן, מחקרן והאפשרות לחפור חלק מהן בחפירות ארכאולוגיות, מרכיבי מחקר אלה הביאו לעדויות משמעותיות לשימוש שחל בהן במהלך המאה השנייה לסה"נ. מערכת המסתור בחורבת חוקוק שהתגלתה לפני שנים רבות, זכתה לתשומת לב מיוחדת במסגרת מחקר מערכות המסתור בגליל, עקב מיקומה באזור בו התגלו עוד שתי מערכות מסתור, צורת החציבה שלה, מורכבות מחילותיה והשימוש שהסתבר נעשה בה במהלך אלפי שנים.
בעקבות היוזמה של מוסדות המדינה לפתח את אזור חורבת חוקוק לקליטת קהל שיגיע בעתיד לביקור בבית הכנסת המרשים שנחשף באתר, יזמה רשות העתיקות גם את חפירתה של מערכת המסתור הזו. תוצאות החפירה החלקית בשלב זה, והמשמעויות של הממצאים שהתגלו בתוכה מבטאים היטב את שהתחולל בחורבת חוקוק במאה השנייה לסה"נ ולאחריה. בהרצאה יבואו לביטוי חלק מהממצאים ומשמעותם.

שתפו כתבה זו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אל מצודות – דיר קלעה ודיר סמען

טיול בין שתי מצודות ביזנטיות מרשימות מאוד, בנוף מיוחד של דרום-מערב השומרון.
מספר מקמות מוגבל

סיור בגבעת היקבים

סיור מודרך בשרידי ישוב מימי הבית הראשון והשני, ובו ממצא המעיד על עיסוקם העיקרי של תושביו לפני 2500 שנה
בקרוב !!!