שחזור טכנולוגיית ייצור סירי הבישול ביהודה בתקופת הברזל באמצעות ארכיאולוגיה ניסויית ליאה טרמר ודוד בן-שלמה, אוניברסיטת אריאל בשומרון

סירי בישול הם אחד המרכיבים החשובים ביותר בתרבות החומרית בחפירות הארכיאולוגיות. הם עוזרים לנו להבין היבטים חברתיים באמצעות הפונקציונליות של הכנת מזון. בשל תפקידם, סירי בישול דורשים תכונות טכניות מיוחדות. הם חייבים להיות עמידים בפני זעזועים תרמיים ולעמוד בחום גבוה במשך זמן רב. לחומר, לצורה ולגודל יש השפעה על יעילות ואיכות הבישול והמזון שמתבשל בהם.
הרצאה זו מתבססת בעיקר על ארכיאולוגיה ניסויית ובוחנת את ההיבטים הטכנולוגיים של ייצור כלי בישול ביהודה בתקופת הברזל 2. המחקר הניסיוני בחן את היתרונות והחסרונות של חומרי הגלם השונים המשמשים לייצור כלי בישול. אספנו חימר ממקורות שונים, כמו טרה רוסה ולס. המחקר כלל בדיקת עמידות בפני זעזועים תרמיים, שימושים חוזרים ויעילות בישול. כמו כן, נבדקה ההשפעה של חסמים בכלי הבישול בכמויות שונות של חומר, כולל גדלים וסוגים. השימוש בתוספים נועד לחזק את הטין, ולמנוע זעזועים תרמיים הנוצרים כתוצאה מהחימום והקירור המהיר של סירי הבישול במהלך הבישול. המחקר כלל יצירה מחדש של סוגים שונים של סירי בישול מתקופת הברזל 2 באמצעות טכניקות שונות כגון חוליות, משיכה ולחיצה לתוך תבנית.
ייצור כלי חרס הוא בדרך כלל טכניקה שמרנית מאוד, אולם בתקופת הברזל 2 נראה כי חל שינוי בייצור סירי בישול ובטכניקת המלאכה – בתקופה זו מופיעים סירי בישול קטנים ודקים יותר, נשאלת השאלה האם הדבר מעיד על תחילת השימוש באובניים בתקופה זו?

שתפו את הפרסום
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כתיבת תגובה

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment

שתפו כתבה זו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אל מצודות – דיר קלעה ודיר סמען

טיול בין שתי מצודות ביזנטיות מרשימות מאוד, בנוף מיוחד של דרום-מערב השומרון.
מספר מקמות מוגבל

סיור בגבעת היקבים

סיור מודרך בשרידי ישוב מימי הבית הראשון והשני, ובו ממצא המעיד על עיסוקם העיקרי של תושביו לפני 2500 שנה
בקרוב !!!